Wypadki drogowe a odpowiedzialność karna

Odpowiedzialność karna za wypadki drogowe – co grozi sprawcy i jak pomaga adwokat od spraw karnych?

Wypadki drogowe są jednymi z najpoważniejszych zdarzeń, w których uczestniczyć mogą kierowcy, piesi, rowerzyści, motocykliści, a także osoby korzystające z elektrycznych hulajnóg. Oprócz konsekwencji zdrowotnych i materialnych, zdarzenia te rodzą także odpowiedzialność karną. Polski kodeks karny przewiduje szereg przepisów dotyczących naruszeń zasad bezpieczeństwa w ruchu, a praktyka sądów pokazuje, że każdy przypadek oceniany jest indywidualnie. W niniejszym artykule przedstawiamy przykłady sytuacji, z którymi potencjalnie może zetknąć się każdy uczestnik ruchu drogowego, albowiem codzienne życie niesie ze sobą także nieprzewidziane i niejednokrotnie dotkliwe zdarzenia.

Ucieczka z miejsca kolizji – najpoważniejszy błąd sprawcy

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 26 kwietnia 2023 r. (IV KK 494/22) podkreślił, że samo oddalenie się z miejsca wypadku nie zawsze oznacza „zbiegnięcie lub ucieczka” w rozumieniu art. 178 § 1 k.k. Aby można było przypisać sprawcy ten typ kwalifikowany, konieczne jest ustalenie, że miał on świadomość bycia sprawcą wypadku i działał z bezpośrednim zamiarem uniknięcia odpowiedzialności karnej. Chodzi tu przede wszystkim o sytuacje, w których sprawca odjeżdża, by uniemożliwić ustalenie swojej tożsamości, stanu nietrzeźwości czy okoliczności zdarzenia. Jak wskazał SN, samo dostrzeżenie skutków wypadku czy obiektywne relacjonowanie go przez świadków nie wystarcza do przyjęcia zamiaru zbiegnięcia – konieczne jest wykazanie świadomego działania w tym kierunku.

Istotną rolę w tej sprawie odegrał adwokat do spraw wypadków drogowych skazanego, który w kasacji skutecznie zakwestionował ustalenia sądów niższych instancji. Podniósł on m.in., że sądy bezzasadnie przypisały oskarżonemu zamiar zbiegnięcia, nie badając w dostatecznym stopniu jego świadomości oraz ograniczonej poczytalności. Argumentacja obrony doprowadziła do uchylenia wyroku przez Sąd Najwyższy i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania, co pokazuje, jak ważna jest rola adwokata specjalizującego się w sprawach karnych związanych z ruchem drogowym w wykazywaniu uchybień w ocenie dowodów i stosowaniu prawa.

Warto podkreślić, że w pierwszej instancji oskarżony został skazany na karę 2 lat pozbawienia wolności oraz dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. W wyniku apelacji Sąd Okręgowy złagodził wymiar sankcji do 1 roku i 6 miesięcy pozbawienia wolności oraz ograniczył zakaz prowadzenia pojazdów do 8 lat, utrzymując jednak w mocy samą kwalifikację prawną. To właśnie ten element – kwestia uznania, że doszło do „zbiegnięcia z miejsca zdarzenia” – stał się głównym przedmiotem kasacji i interwencji Sądu Najwyższego.

To o czym należy także pamiętać, że w sytuacji ucieczki z miejsca wypadku – takie zachowanie stawia nas w bardzo niekorzystnej sytuacji w stosunku do Ubezpieczyciela, który ubezpieczał pojazd w zakresie ubezpieczenia OC.

Istota obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych jest bowiem to, że w sytuacji spowodowania wypadku drogowego i wyrządzenia szkody czy to w innym pojeździe czy tez spowodowania uszczerbku na zdrowiu innej osoby (a nawet jej śmierci) – wszystkie świadczenia odszkodowawcze wypłacane są właśnie przez Ubezpieczyciela – z naszej polisy OC.

Natomiast w sytuacji ucieczki z miejsca wypadku Ubezpieczyciel i owszem , też te odszkodowania wypłaci – ale następnie nabywa prawo domagania się od nas zwrotu tych świadczeń.

Taka sytuacja ma miejsce także w sytuacji kierowania pojazdem w stanie po użyciu alkoholu, oraz w stanie po użyciu narkotyków.

Należy o tym bezwzględnie pamiętać.

Kara za nieumyślne spowodowanie śmierci w wypadku samochodowym

Ocena zachowania wszystkich uczestników wypadku drogowego jako warunek przypisania odpowiedzialności za spowodowanie śmierci

W orzecznictwie sądów karnych wielokrotnie podkreślano, że w sprawach dotyczących wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym konieczne jest dokonanie pełnej, rzetelnej i całościowej oceny zachowań wszystkich uczestników zdarzenia. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2021 r. (II KK 396/19) stanowi dobry przykład tego podejścia i pokazuje, jak łatwo sądy odwoławcze mogą popaść w błąd, gdy koncentrują się wyłącznie na zachowaniu jednej ze stron.

Stan faktyczny i przebieg postępowania

Sprawa dotyczyła kierowcy oskarżonego o nieumyślne spowodowanie wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym (art. 177 § 2 KK). W wyniku zdarzenia śmierć poniosła rowerzystka.

  • Sąd Rejonowy uznał kierowcę za winnego i wymierzył mu karę 10 miesięcy pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem na 2 lata próby, a także zasądził na rzecz rodziny pokrzywdzonej zadośćuczynienie.
  • Sąd Okręgowy po rozpoznaniu apelacji obrońcy uniewinnił oskarżonego, wskazując, że nie można wykluczyć, iż rowerzystka jechała bez oświetlenia, a zatem wątpliwości należy rozstrzygnąć na korzyść oskarżonego (in dubio pro reo).
  • Sąd Najwyższy uchylił wyrok uniewinniający i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.

Teza orzeczenia

Sąd Najwyższy wyraźnie stwierdził, że:

„Analiza zgromadzonych dowodów i rekonstrukcja zdarzenia nie może mieć charakteru częściowego, w szczególności pomijać żadnego z istotnych dla sprawy ustaleń.”

Innymi słowy, sąd nie może ograniczyć się wyłącznie do badania zachowania pokrzywdzonego (np. rowerzystki bez oświetlenia), pomijając jednocześnie oczywiste naruszenia zasad ruchu drogowego przez kierowcę – takie jak przekroczenie prędkości, brak dostosowania jazdy do warunków, czy niedochowanie szczególnej ostrożności.

Argumentacja Sądu Najwyższego

SN uznał, że sąd odwoławczy popełnił błąd, gdyż:

  • skupił się jedynie na analizie ewentualnych uchybień po stronie rowerzystki,
  • pominął ustalenia sądu I instancji, zgodnie z którymi kierowca znacznie przekroczył prędkość, nie dostosował jazdy do ciemności i nie zachował szczególnej ostrożności,
  • nie dokonał całościowej oceny dowodów, co jest obowiązkiem sądu odwoławczego.

W konsekwencji SN uznał, że ocena winy oskarżonego była niepełna, a sprawa wymaga ponownego rozpoznania przez sąd II instancji.

Znaczenie wyroku w praktyce

Wyrok ten przypomina, że w procesach karnych dotyczących wypadków drogowych sąd musi badać całość zachowań wszystkich uczestników ruchu. Fakt, że poszkodowany naruszył przepisy, nie oznacza jeszcze, że kierowca jest wolny od odpowiedzialności – jeśli sam również nie dochował należytej ostrożności.

Dla obrony ten wyrok pokazuje, jak istotne jest wskazywanie na błędy w ocenie dowodów dokonywane przez sądy niższych instancji. Z kolei dla oskarżycieli posiłkowych i prokuratury stanowi potwierdzenie, że w sprawach o nieumyślne spowodowanie śmierci nie można pomijać oczywistych naruszeń zasad bezpieczeństwa przez sprawcę, nawet jeśli pokrzywdzony także przyczynił się do zdarzenia.

Kara za nieumyślne spowodowanie śmierci w wypadku samochodowym – jakie sankcje przewiduje Kodeks karny?

Zgodnie z art. 177 § 2 Kodeksu karnego, sprawca, który nieumyślnie powoduje wypadek drogowy, w wyniku którego dochodzi do śmierci człowieka albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu wielu osób, podlega odpowiedzialności karnej w postaci kary pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. Jest to przestępstwo o charakterze nieumyślnym, co oznacza, że sprawca nie miał zamiaru wyrządzenia skutków, jakie nastąpiły, jednak swoim zachowaniem naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym, przyczyniając się do tragicznych konsekwencji.
Jeżeli sprawca wypadku był w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środków odurzających lub zbiegł z miejsca zdarzenia, zastosowanie ma art. 178 § 1 KK, który przewiduje zaostrzenie odpowiedzialności – w takim przypadku sąd może orzec karę nawet powyżej 8 lat pozbawienia wolności, zbliżoną do górnej granicy ustawowego zagrożenia.

Poza karą pozbawienia wolności sprawca wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym musi liczyć się również z innymi konsekwencjami prawnymi. Sąd może orzec zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych – na kilka lat (np. 5, 10 czy 15), a w przypadku szczególnie rażących naruszeń nawet dożywotnio. Obowiązkowe jest także świadczenie pieniężne w wysokości co najmniej 10.000 zł na Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej (art. 47 § 3 k.k.). Niezależnie od tego sprawca może zostać zobowiązany do naprawienia szkody lub wypłaty zadośćuczynienia osobom bliskim ofiary, co w praktyce oznacza dodatkowe, często wysokie roszczenia ze strony rodziny zmarłego. 

Spowodowanie wypadku drogowego – przykład sprawy zakończonej uniewinnieniem klienta

Jako przykład praktycznego zastosowania tych zasad podam jedną z najtrudniejszych spraw z mojej praktyki, a związaną z bardzo tragicznym wypadkiem drogowym.

Ojciec Pana młodego, po weselu odwoził część gości weselnych do domu. Był trzeźwy. Prowadził dobrej klasy 7 osobowy pojazd.

Niestety ale na prostym odcinku jezdni nagle zjechał na przeciwległy pas ruchu i doprowadził do zderzenia czołowego z pojazdem jadącym z naprzeciwka.

5 pasażerów jego pojazdu poniosło śmierć na miejscu.

Nie mógł być osobiście przesłuchany z uwagi na odniesione obrażenia, a rodzina skontaktowała się od razu ze mną abym podjął jego obronę.

Sprawa bardzo poważna – 5 ofiar śmiertelnych to bardzo poważny zarzut.

Od początku przyjęliśmy strategię odmowy składania wyjaśnień , bo z uwagi na doznane obrażenia, traumatyczny charakter przeżyć podjąłem decyzję, iż nie będziemy podejmowali próby odtwarzania sytuacji, bo istniało ryzyko, iż fakty zostaną zastąpione domysłami, przypuszczeniami. A po za tym taką przyjęliśmy taktykę.

Natomiast ja jako adwokat przedstawiłem linię obrony polegającą na przyjęciu, iż zapewne doszło do chwilowej utraty świadomości, czego mój klient nie mógł przewidzieć, ani czemu nie mógł zapobiec. Były ku temu przesłanki.

Po bardzo długim procesie, kilku opiniach biegłych z dziedziny m.in. medycyny sądowej – ostatecznie Sądy I i II Instancji przyjęły, iż nie można takiej koncepcji (chwilowa utrata świadomości) wykluczyć i mojego klienta prawomocnie uniewinniono.

Szybki kontakt z obrońcą, stosowanie się do rad obrońcy pozwoliło na uzyskanie takiego rezultatu.

 

 

Kancelaria prawna Poznan v2

Adwokat Sławomir Ciesielski

Poprzedni
Adwokat od wypadków drogowych

Jak postępować po wypadku drogowym – wskazówki adwokata

Jako adwokat zajmujący się sprawami karnymi z zakresu prawa drogowego, często spotykam się z osobami, które w stresie po wypadku podejmują decyzje mające później ogromne znaczenie dla wyniku sprawy. Dlatego warto wiedzieć, jak zachować się tuż po zdarzeniu i w jaki sposób przygotować się do złożenia wyjaśnień.

Adwokat – obrona w sprawach karnych po wypadku drogowym

Zeznania – jak rozmawiać z policją i prokuratorem

Pierwsza zasada: nie składaj pochopnych oświadczeń. Masz prawo do odmowy składania wyjaśnień lub odpowiedzi na pytania (art. 175 k.p.k.).

  • Lepiej skonsultować się z adwokatem, niż później prostować nieprecyzyjne słowa. Podczas składania zeznań podawaj wyłącznie fakty, a nie własne przypuszczenia. Jeżeli czegoś nie pamiętasz – powiedz to otwarcie. Każde słowo zapisane w protokole może mieć znaczenie w dalszym postępowaniu. Pamiętaj też, że nie warto automatycznie przyznawać się do winy, zanim nie zostanie dokładnie oceniona cała sytuacja.

Ocena sytuacji – wspólnie z adwokatem

Każdy wypadek analizowany jest indywidualnie. Sąd ocenia także zachowania innych uczestników ruchu.

  • Rowerzysta bez oświetlenia, pieszy wbiegający na jezdnię, niewłaściwie oznakowane skrzyżowanie, a także użytkownik hulajnogi elektrycznej poruszający się po jezdni wbrew przepisom czy motocyklista przekraczający prędkość lub wykonujący ryzykowne manewry – to wszystko może mieć wpływ na ocenę odpowiedzialności za wypadek i stopień przyczynienia się poszczególnych uczestników ruchu do jego powstania. Rolą adwokata jest zwrócenie uwagi, czy poszkodowany również naruszył przepisy oraz czy rekonstrukcja zdarzenia dokonana przez biegłych jest rzetelna. Właściwie poprowadzona analiza dowodów pozwala wskazać na okoliczności działające na korzyść kierowcy. Rzetelna analiza dowodów pozwala wskazać okoliczności działające na korzyść kierowcy.

Wybór linii obrony

Strategia procesowa zależy od konkretnej sprawy.

  • Czasami obrona koncentruje się na wykazaniu, że poszkodowany był wyłącznym sprawcą zdarzenia. W innych sytuacjach kluczowe jest wskazanie na współprzyczynienie się uczestników, co może wpływać na kwalifikację prawną i wysokość kary. Niekiedy najważniejsze jest udowodnienie, że kierowca nie działał w sposób rażąco niedbały ani nie naruszył w oczywisty sposób zasad bezpieczeństwa. Równie dużą rolę odgrywa postawa sprawcy po wypadku – udzielenie pomocy, wezwanie służb i współpraca z organami ścigania mogą znacząco złagodzić odpowiedzialność.

Czas w sprawach karnych ma ogromne znaczenie

Im wcześniej kierowca zgłosi się do adwokata, tym większy wpływ na bieg postępowania:

  • Obrońca może uczestniczyć w przesłuchaniach, analizować opinie biegłych, a także przygotować spójną linię obrony. Pamiętaj – to właśnie pierwsze zeznania oraz reakcja na miejscu zdarzenia często decydują o tym, czy sprawa zakończy się surowym wyrokiem skazującym, czy też istnieje szansa na złagodzenie kary, a nawet uniewinnienie.

Potrzebujesz pomocy po wypadku drogowym?

Skonsultuj sprawę z adwokatem od wypadków drogowych.

FAQ – najczęstsze pytania

Czy muszę od razu składać wyjaśnienia na policji?

Nie. Masz prawo odmówić składania wyjaśnień (art. 175 k.p.k.). Zwykle bezpieczniej zrobić to po konsultacji z obrońcą.

Co z alkoholem/badaniem trzeźwości?

Badanie jest standardową czynnością. Odmowa może rodzić dodatkowe konsekwencje. Kluczowe jest zachowanie spokoju i kontakt z adwokatem.

Jakie dowody zbierać na miejscu zdarzenia?

Zdjęcia miejsca, uszkodzeń, śladów, oznakowania; dane świadków; zapis z wideorejestratora; informacja o oświetleniu roweru/pieszych i warunkach drogowych.

Czy współprzyczynienie poszkodowanego ma znaczenie?

Tak – wpływa na ocenę odpowiedzialności, kwalifikację prawną i wymiar kary/środków karnych.

Prawnik – prawo karne

Adwokat – sprawy karne i wypadki drogowe

Stała reprezentacja w postępowaniach przygotowawczych i sądowych.
Skontaktuj się

Kancelaria adwokacka - przestępstwa drogowe

Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzezwosci

Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości

Zajmujemy się sprawami dotyczącymi prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odu…
Więcej
Spowodowanie katastrofy w ruchu ladowym

Spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym

Sprawy o spowodowanie katastrofy w ruchu drogowym (art. 173 KK) wymagają kompleksowego podejścia.
Więcej
36 min

Zakaz prowadzenia pojazdów

Pomagamy osobom oskarżonym o prowadzenie pojazdu mimo sądowego zakazu (art. 244 KK).
Więcej
Ucieczka z miejsca wypadku

Ucieczka z miejsca wypadku

Reprezentujemy osoby oskarżone o zbiegnięcie z miejsca zdarzenia (art. 178 KK).
Więcej
Nieudzielenie pomocy ofierze wypadku

Nieudzielenie pomocy ofierze wypadku

Nieudzielenie pomocy ofierze wypadku (art. 162 KK) jest poważnym zarzutem.
Więcej
Spowodowanie wypadku ze skutkiem smiertelnym

Spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym

Nasza kancelaria specjalizuje się w obronie osób oskarżonych o spowodowanie wypadku śmiertelnego oraz w r…
Więcej
Prowadzenie pojazdu bez uprawnien

Prowadzenie pojazdu bez uprawnień

Nasza kancelaria specjalizuje się w obronie osób oskarżonych o prowadzenie pojazdu bez uprawnień oraz w r…
Więcej

Kancelaria Adwokacka Ciesielski & Oczachowska –
Adwokacka Spółka Partnerska

Zapraszamy do kontaktu w celu uzyskania profesjonalnej oceny sytuacji prawnej

kontakt@ciesielski-oczachowska.pl +48 61 85 17 794