Wprowadzenie kosmetyków na rynek polski
Kancelaria zajmuje się obsługą klientów producentów kosmetyków dekoracyjnych, którzy z powodzeniem promują swoje produkty w krajach postsowieckich. Przed producentami chcącymi zaistnieć na rynku europejskim stoi wyzwanie. W obliczu ostrej konkurencji zaostrzają się przepisy dotyczące jakości i bezpieczeństwa produktów. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie produktów kosmetycznych (Dz. Urz. UE L 342 z 22 grudnia 2009 r.) określa normy, które muszą być spełnione. Dotyczy to nie tylko bezpieczeństwa użytkowania, ale także zakazu stosowania w Twoich produktach substancji niezgodnych z zasadami GMP (Dobra Praktyka Produkcyjna). Obejmuje również regulacje dotyczące opakowań, oznakowań, etykiet itp.
W Polsce działa ponad 400 małych, średnich i dużych firm produkujących kosmetyki, a także setki laboratoriów chemicznych i biotechnologicznych, instytutów badawczych oraz producentów opakowań. Cały proces produkcji polskich kosmetyków odbywa się w Polsce, od pomysłu, testów i ekspertyz, aż do wprowadzenia gotowego produktu na rynek. Poziom jakości polskich kosmetyków, dzięki nowym technologiom, badaniom laboratoryjnym i wysoko wykwalifikowanym technikom, jest bardzo wysoki.
Jeśli jesteś producentem kosmetyków sprzedającym swój produkt za granicą lub myślisz o uruchomieniu własnego biznesu w Polsce, przygotuj się na proces legalizacji. Jak już wcześniej wspomniano, produkt kosmetyczny, który będzie sprzedawany na polskim rynku, musi być przebadany pod kątem bezpieczeństwa. Osoba odpowiedzialna za wytworzenie produktu powinna złożyć odpowiedni dokument w europejskim portalu zgłaszania produktów kosmetycznych (CPNP). Informacje te są dostępne wyłącznie w Krajowym Ośrodku Nadzoru Sanitarno-Epidemiologicznego i Centrum Badań Toksykologicznych.
Dokument ten zawiera informacje dotyczące:
- nazwy i numerów kodowych syntetycznych i naturalnych środków aromatyzujących
- czy i jaka ilość produktu zawiera substancje niebezpieczne
- informacje producenta
-informacje o zdarzeniach, w których produkt spowodował działania niepożądane
Przepisy nakazują także odpowiednie zasady pakowania.
Jeśli chcesz importować swój produkt do Polski, powinieneś zadbać o etykiety.
Etykieta produktu musi być przejrzysta i łatwa do odczytania.
Importowane towary muszą zawierać:
- nazwę kraju produkcji i jego reprezentację
- datę, do której produkt powinien zostać wykorzystany
- etykietowanie (partię produktu, numer identyfikacyjny itp.)
- nominalną zawartość w momencie napełniania (z wyjątkiem opakowań zawierających mniej niż pięć mililitrów/gramów produktu, bezpłatnych próbek, opakowań pojedynczych i opakowań typu prefill, pod warunkiem że informacja o napełnianiu znajduje się na opakowaniach pojedynczych w opakowaniu typu prefill)
-skład produktu powinien być oznakowany zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Składników Kosmetycznych (INCI).
Ostateczna lista dokumentów, które musi przygotować producent lub importer zależy od:
- metody produkcji
- technologii
- składników
- metodologii badań.
Zdaniem ekspertów branży kosmetycznej, z którymi współpracuje nasze biuro, pomimo nadchodzącego spowolnienia, polski rynek kosmetyczny nadal będzie rósł szybciej niż inne rynki europejskie, nawet te najbardziej zaawansowane. Nie mniej ważne są różne programy finansowania rozwoju gospodarki przez UE, zarówno z budżetu UE, jak i ze środków publicznych. Dostęp do finansowania będą miały więc firmy o zróżnicowanym profilu działalności, niezależnie od miejsca w strukturze rynku kosmetycznego.
W zakres naszych usług wchodzą m.in.
- przygotowanie dokumentów zgodnych z GMP (Good Manufacturing Practice - zbiór wymagań dotyczących organizacji produkcji i kontroli jakości produktu)
- przygotowanie kart charakterystyki bezpieczeństwa materiału - MSDS
- Preparation of Nano-Material Free Document
- przygotowanie dokumentu potwierdzającego, że produkty nie były testowane na zwierzętach
- przygotowanie dokumentacji z badania opakowań
- specyfikacja produktu końcowego
- dane dotyczące stabilności produktu końcowego.
Należy pamiętać, że jeśli firma nie znajduje się w UE, musi wyznaczyć do tego osobę odpowiedzialną na danym terenie . Odpowiada ona za jakość produktu i przyjmuje reklamacje konsumentów.
Magdalena Oczachowska, ekspert w dziedzinie prawa kosmetycznego, pomoże Ci przejść przez wszystkie procesy prawne związane z rejestracją nowego produktu lub importem już istniejącego. Dzięki pomyślnie zrealizowanym projektom zdobyliśmy doświadczenie, które pozwoli nam zakończyć proces rejestracji w jak najkrótszym czasie.
Nasze media