Wprowadzenie nowego produktu na rynek
Jak wprowadzić produkt na rynek: od rozwoju idei do zrównoważonej firmy i jak uniknąć błędów na starcie, opowiada dyrektor Ciesielski & Oczachowska - Adwokacka Spółka Partnerska
Jak wprowadzić nowy produkt na rynek?
Innowacyjność jest kwestią przetrwania. Jest to jednak rzadka innowacja, która w krótkim czasie osiąga wysoką wydajność. Co roku na rynek trafiają tysiące produktów w setkach kategorii, ale połowa z nich szybko znika z półek. Wprowadzenie produktu na rynek to początek ciężkiej drogi.
Spróbujmy dowiedzieć się, co jest przyczyną ostrej konkurencji.
Po pierwsze, nie wszystkie nowe produkty są takie, jak nam się wydaje, że powinny być. Na przykład producent zmienia objętość lub materiał opakowania, albo rozszerza asortyment, dodając do niego nowe smaki. Sens pozostaje ten sam, ale premiera jest pozycjonowana właśnie jako nowinka. W Polsce optymizm konsumentów rośnie, ale większość konsumentów uważa, że kraj jest w sytuacji kryzysowej po koronowirusie i wojnie na Ukrainie.
Po drugie, ludzie po prostu nie potrzebują większości nowych produktów. Rozszerzenie linii produktów lub dodanie pewnych elementów może być interesujące z punktu widzenia marketerów, ale konsumenci nie widzą w nich żadnych praktycznych korzyści. Taka nowość nie odnotuje wysokiego poziomu sprzedaży w pierwszym roku życia. Mimo to wielu analityków obserwuje nadpodaż nowych produktów nawet w portfolio jednego producenta. Tylko 1,4% nowych produktów jest postrzeganych przez opinię publiczną i ekspertów jako innowacyjne.
Strategia wprowadzenia nowego produktu na rynek
Eksperci z Ciesielski & Oczachowska zwracają uwagę na 12 czynników sukcesu nowego produktu.
W początkowych fazach rozwoju produktu decydującą rolę odgrywają dwa składniki: unikalność oraz pragnienie i potrzeba produktu wśród klientów. W pierwszej fazie wprowadzanie produktu na rynek wiąże się z określeniem stopnia nowości z punktu widzenia klienta oraz istotności produktu. 70% nowych produktów pozostaje na rynku krócej niż rok, natomiast 60% sprzedaży dotyczy produktów, które są na rynku od ponad 18 miesięcy.
Jak wprowadzić produkt na rynek? Różni producenci mogą mieć różne strategie. Pierwszym krokiem przy wprowadzaniu produktu na rynek powinno być określenie niszy i odpowiedź na najważniejsze pytania. Czy można stworzyć nową potrzebę lub poszerzyć konsumpcję istniejącej grupy odbiorców? Jeśli produkt był do tej pory spożywany tylko w domu, to czy można sprawić, by był spożywany w podróży? Co zrobić, aby produkt był konsumowany coraz częściej? Jak można zaktualizować kategorię lub jaką kategorię można wymyślić z odkrytych czynników popytu?
Sprawdź: Obsługa podmiotów gospodarczych Poznań
Wprowadzenie nowego produktu na rynek – czynniki popytu
Weźmy za przykład historię wprowadzenia na rynek produktu shellac. Firma trafnie zidentyfikowała problem z niewygodnym manicure i pedicure dla kobiet i zaproponowała doskonałą alternatywę, co zostało docenione przez przedstawicielki płci pięknej.
Innowacyjne firmy myślą o tym, czego brakuje ich odbiorcom, szukają wolnych nisz, analizują, kto i dlaczego konsumuje dany produkt. Nie tak dawno okazało się, że jest cała kategoria towarów, w której można odmówić glutenu i tym samym poszerzyć grono odbiorców. Z pewnością istnieje wiele konfliktów między innowatorami (ludźmi, którzy myślą nieszablonowo) a producentami, którzy muszą rozwiązywać problemy techniczne i wprowadzać nowe produkty do produkcji.
Nie jest trudno znaleźć niezajęte nisze. Wiele odkryć leży na powierzchni i jest związanych z naszym tempem życia. Istnieje zapotrzebowanie na wygodną konsumpcję w podróży, co wymaga zmiany formatów, w tym sposobu konsumpcji. Wokół kategorii jedzenia uformował się więc cały zestaw ofert: różne serwisy do zamawiania gotowych potraw, dostawy itp.
Drugi trend związany jest ze zdrowiem i ekologią. Jeśli wcześniej konsumenci starali się wykluczyć cokolwiek (tłuszcz, cukier, GMO, barwniki), to teraz nie ma się co dziwić entuzjastom zdrowej żywności. Aby się wyróżnić, trzeba zaoferować więcej. Dlatego coraz większą popularność zdobywa trend dodawania czegoś – białka, probiotyków, aminokwasów.
Wprowadzenie produktu na rynek europejski wymaga wzięcia pod uwagę lokalizacji. Jeśli jakieś rozwiązanie jest świetne dla Polski, Czech i Słowacji, to jednocześnie może być nie do przyjęcia dla Hiszpanii, Włoch czy Irlandii. Praktyka pokazuje, że ten sam komunikat może wywołać dokładnie odwrotny efekt.
Pierwszym krokiem, po wygenerowaniu pomysłów, jest sprawdzenie, co myślą prawdziwi konsumenci. Kolejnym krokiem jest wybór, który składnik podkreślić, jak go nazwać i jak udowodnić korzyści płynące z produktu. Dobrze sprawdza się tu metodologia algorytmów ewolucyjnych, która umożliwia identyfikację optymalnych kombinacji.
W kolejnym etapie koncepcja jest oceniana pod kątem prawdopodobieństwa sukcesu i wstępnej prognozy sprzedaży. Tutaj producent może już zrozumieć, czy przy dostępnych budżetach, przy tej koncepcji startowej, osiągnie plan sprzedaży i czy warto zrobić coś innego.
Jednym z głównych punktów, na które producenci mogą nie zwracać wystarczającej uwagi, jest właściwa rejestracja prawna nowego produktu. Specjalistyczna kancelaria prawna obejmuje wszystkie etapy prawne związane z wprowadzeniem produktu do legalnego obrotu. Wykwalifikowani prawnicy przygotują całą dokumentację związaną z rozpoczęciem zgłoszenia i rejestracji produktu, pod kątem jego zgodności z wymogami sanitarno-epidemiologicznymi i higienicznymi. W przypadku spraw sądowych jako kancelaria prawna z Poznania jesteśmy gotowi zapewnić naszym klientom pełne wsparcie prawne.
Standardy wprowadzenia produktu na rynek
Zdaniem wielu ekspertów system wymagań dotyczących bezpieczeństwa i jakości produktów jest głównym narzędziem ochrony rynku wewnętrznego UE. Obecnie Unia Europejska opracowała i wdrożyła zharmonizowane normy produktowe, które są wykorzystywane do regulacji technicznej i oznakowania CE towarów wprowadzanych na rynek europejski.
Dyrektywa 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSD) określa gwarantowane bezpieczeństwo dla ludzi przy użytkowaniu (eksploatacji) wszystkich rodzajów i kategorii produktów. Dyrektywa w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów została przyjęta z uwagi na to, że wydawanie przepisów dla wszystkich produktów na rynku Unii Europejskiej jest dziś niepraktyczne. Dyrektywa 2001/95/ ustanawia wspólne wymagania dla wszystkich producentów i opracowuje różne przepisy dotyczące bezpieczeństwa produktów oraz określa obowiązki państw członkowskich UE w zakresie nadzoru i kontroli rynku Unii Europejskiej. Ze względu na złożoność prawną, wprowadzanie produktu na rynek warto realizować przy współpracy z prawnikami.